var_750

Vår – Martin Tistedt

5.00 out of 5 based on 1 customer rating
(1 kundrecension)

130:00 kr

Martin Tistedts författarskap har gått från mörker till ljus. Från debuten Segerhuva 2005 med dess djupdykningar i mänskliga avgrunder (som grovt provocerade kritikerna) har han arbetat sig fram till skildringar av lycka och skimrande njutning. Hans förra roman, Världens världslighet, hyllades för sin extas. Nu kommer kärleksberättelsen Vår.

”ÅRETS STUDENTPRESENT!” (Aftonbladet)

”VACKRASTE VÅRSKILDRING JAG LÄST” (PT)

”RIKTIGT BRA LITTERATUR” (Bernur)

Nittonåriga Maja slits mellan den sista gymnasieterminens fyllor och framtidskänslor och sin egen frustrerande isolering och sin längtan efter någon. Hon har sin älskade lillebror och sin mormor, hon har sin egen sexuella kraft och sin dödsångest; men hon är ensam. Så framträder plötsligt en vacker och löftesrik människa ur mörkret.

Vår är en djupt originell och rörande kärleksroman, som dessutom är enastående vackert formgiven och ligger som ett sött litet djur i handen på läsaren. Läs mer om Martin Tistedt.

Pressen hyllar Vår:

Jag vet ingen annan svensk författare som med sådant konsekvent dödsförakt utforskat ytterligheternas existentiella och estetiska domäner. För detta borde Martin Tistedt erhålla alla tänkbara eloger. Vår borde också med sitt förföriska flyg ge honom många läsare. Må det bli årets studentpresent framför präktiga ordböcker.  (Kristofer Folkhammar, Aftonbladet )

Den mörka och perversa delen av Tistedts författarskap finns kvar i form av dödsångestens kväljande andedräkt, den naturliga förmultningsprocessen och framtidens naturliga sönderfall, men i ”Vår” står den som kontrapunkt till livets och naturens knoppning och sprakande blomning. Det är också blomningen och fertiliteten som vinner. Våren växer runt omkring oss, snön smälter vartenda år och våra hjärtan följer efter. Martin Tistedts nya bok är den vackraste vårskildring jag läst. (Simon Olofsson, Piteå-tidningen)

Men efter att ha kommit in i rytmen känns det som när jag första gången snorklade i Röda havet och färgprakten bland fiskarna var så löjligt överväldigande att jag började skratta. Då riskerade jag att andas in saltvatten, nu att känna mig som en lallande idiot – hög på neologismer och bilder av ynglingar som runkar i trädtoppar. Det är löjligt och oemotståndligt, lite som Sture Dahlström i sina mest ohejdbara stunder. Fast mer rörande och definitivt mer könsöverskridande; det är den unga Maja som för ordet, och huvudsakligen kärleksakten som akt av kärlek som ges fysisk och litterär form. (Niklas Qvarnström i Sydsvenska Dagbladet)

Men att läsa berättelsen med den vuxnes klara och lätt cyniska blick innebär också att man går miste om förtrollningen som berättaren lever i.
Själv vill jag hellre vara i den lätt plågsamma och uppskruvade glädjen, där himlen hänger som ”ett laminerat Arktishav alldeles stilla ovanför oss” och där skogen man vandrar genom är ett högstämt löfte om äventyr och sammansmältning.
 (Mats Kolmisoppi i Helsingborgs Dagblad)

det finns böcker jag kramar hårt och vill försvara livets alla dagar : trots att de är integritetsrika nog att ej behöva just mitt försvar : victor malm i expressen skriver oinspirerat och idiotiskt om det viktigaste svenska författarskap jag känner till : never mind that : läs istället segerhuva : lux aeterna : världens världslighet : och nu äntligen den förvånande lilla pärlan vår : martin tistedt överraskar och gör mig lycklig : den överspända romantiska ungdomlighetens kontinuum inuti mig själv smeks både medhårs och förhandlas med : jag älskar… (Leif Holmstrand i sin blogg)

Dessutom är det översvallande bildspråket nästan rakt igenom uselt, främst utmärkt av misslyckade metaforer och liknelser. På ett ställe läser vi: ‘Grodor flaxar ur mig som om jag var ett kråkslott.’ Det är inte bara en dålig bild, den oproffsiga tendensen att blanda samman metaforiska uttryck utan inbördes relation återkommer romanen igenom. ”Vår” är Tistedts fjärde bok. Han borde veta bättre. (Victor Malm, Expressen)

Så svårt att säga hur det känns att läsa: att kastas så våldsamt mellan dessa skräckpastorala upplevelser, med ominösa hintar om annalkande katastrof. Du blir inte riktigt varse vad du håller på att läsa, förrän det är för sent. Det är väl ändå ett av de mest påfallande kännetecknen på riktigt bra litteratur, att du inte kan lita på den. Jag läser den med ungefär samma känsla som jag ser Polanskis Bitter Moon: att det är både utsökt och vrickat. (Björn Kohlström, Bernur)

Martin Tistedts författarskap har gått från mörker till ljus. Från debuten Segerhuva 2005 med dess djupdykningar i mänskliga avgrunder (som grovt provocerade kritikerna) har han arbetat sig fram till skildringar av lycka och skimrande njutning. Hans förra roman, Världens världslighet, hyllades för sin extas. Nu kommer kärleksberättelsen Vår. Martin Tistedts roman Vår är som om Ernst Jünger och Edith Södergran hade återfötts i en svensk gymnasieflicka.

Hjärnbarken glittrar kring sin ljuvliga, blodfyllda stam.

Texten ekar av Ovidius förvandlingar, av Brueghels landskap, av barockens pastorala dödsmedvetande, av Bellmans rusighet, av Stagnelius ruttnande skönhet, av den revolutionära romantikens tro på en absolut poesi, av postmodernismens ironiska vantro på textens autenticitet. I grund och botten drivs den av en ungdomlig kraft, förtvivlan och begär efter skönhet och intensivt liv.

Istället för att klippa mig i fingret dunkar jag huvudet i väggen så att badrumsskåpet skallrar, ett par gånger. Ingen i familjen verkar reagera på smällarna, jag lyssnar med pannan blixtrande som en plymprydd hjälm i solen, som om jag befann mig på ett slagfält.

Boken ingår även i det mycket prisvärda Tistedt-paketet .

Vår

Martin Tistedt